Op woensdag 17 juli 2013 trad dixielandjazzmusicus Lionel
Ferbos op ter gelegenheid van zijn 102de verjaardag. De verjaardagspartij vond
plaats in het Palm Court Jazz Cafe in New Orleans. Ferbos kocht zijn eerste
trompet in een pandjeshuis in Rampart Street, The French Quarter, toen hij net
vijftien jaar oud was.
Zijn lichaam vertoont duidelijke slijtage. De laatste jaren
is hij regelmatig opgenomen in het ziekenhuis. Verleden jaar kreeg hij een
pacemaker. Soms heeft de Creoolse zanger en trompettist een rolstoel nodig om
te komen waar hij wil komen. Hij is vastbesloten te blijven spelen en zingen.
Onlangs zong hij nog op een verjaardagspartij in het National Museum of World
War II. Keurig in het pak met button-up shirt en stropdas poseert
hij voor foto's en lacht in de lens. Hij krijgt ieders aandacht, zodra hij
soleert in een uptempo versie van “Happy Birthday.” 'Ooit dacht ik dat ik zo rond mijn zestigste zou sterven,'vertelt
hij lachend. Een jazzbegrafenis ligt voor hem niet in het verschiet,
hoewel hij zich over zijn hoge leeftijd verbaasd. 'Wat moet ik er van zeggen, vindt hij. 'Weetje, ik heb hier
nooit van kunnen dromen.' Dat klinkt niet slecht voor een kerel die op 17 juli 1911
is geboren, zeven maanden voor de Titanic richting zeebodem koerste en enige
jaren voor de Eerste Wereldoorlog uitbrak.
Op dit moment geldt Ferbos als de oudste nog actieve
musicus in New Orleans, de toegangspoort naar de Mississippi, waar bejaarde
jazzmusici rondwaren. 'Hij heeft zo'n herkenbare zang en het is altijd prachtig,
om het even of hij zingt of dat hij trompet speelt,' verklaart Al Kennedy, die
al jarenlang vriend en fan van Forbes is. 'Hij is iemand waar jongere musici aandacht aan zouden
moeten besteden, vanwege de manier waarop hij optreedt, de manier waarop hij
zich kleedt, de zorg waarmee hij zijn trompet omgeeft en er op speelt.'
Aanvankelijk waren de perspectieven voor de jeugdige Forbes
minder rooskleurig. Hij was een kind dat aan astma leed. Als het aan zijn
ouders had gelegen had hij nooit een blaasinstrument in handen gekregen. Wel
mocht hij banjo spelen, maar toen hij een damesorkest met blaasinstrument zag
en hoorde, was hij van mening dat wat de dames konden, ook binnen zijn bereik
lag. Forbes zette door, ook al bestonden de lessen die hij van Professor Paul Chaligny kreeg, de eerste tijd vooral uit bladlezen.
Het legde een basis, waar hij later profijt van had. Zijn eerste professionele
optreden waren in het begin van de dertiger jaren met jazzorkesten als de Starlight
Serenaders en de Moonlight Serenaders. Ook speelde hij bij Captain Handy’s
Louisiana Shakers, Walter Pichon
en begeleidde de show "One
Mo' Time".
Hij speelde gedurende zijn loopbaan was hij veel gevraagd,
waarbij zijn kennis van bladmuziek hem aan de meest uiteenlopende optredens
hielp van scholen, kerken, en dance halls tot gevangenissen toe. Vanaf het
begin van het New Orleans Jazz & Heritage Festival in 1970 heeft hij daar
opgetreden. In de tussentijd werkte Forbes als loodgieter en maakte van alles:
goten, dakbedekkingen en leidingen voor airconditioning voor woningen en
zakenpanden.
Forbes heeft nog steeds veel fans, vooral van zijn
ragtimejazzstijl. Zijn band staat al meer dan twintig jaar in het Palm Court
Jazz Cafe op zaterdagavonden, voor plaatselijk publiek en voor toeristen.
Waarmee blijkt: jazz blijkt toch voorwaarde voor een lang en creatief leven.
Bijdrage: C.P. Vincentius
Reacties
Een reactie posten