Doorgaan naar hoofdcontent

Jazz met eeuwigheidswaarde


Op woensdag 17 juli 2013 trad dixielandjazzmusicus Lionel Ferbos op ter gelegenheid van zijn 102de verjaardag. De verjaardagspartij vond plaats in het Palm Court Jazz Cafe in New Orleans. Ferbos kocht zijn eerste trompet in een pandjeshuis in Rampart Street, The French Quarter, toen hij net vijftien jaar oud was.

Zijn lichaam vertoont duidelijke slijtage. De laatste jaren is hij regelmatig opgenomen in het ziekenhuis. Verleden jaar kreeg hij een pacemaker. Soms heeft de Creoolse zanger en trompettist een rolstoel nodig om te komen waar hij wil komen. Hij is vastbesloten te blijven spelen en zingen. Onlangs zong hij nog op een verjaardagspartij in het National Museum of World War II. Keurig in het pak met button-up shirt en stropdas poseert hij voor foto's en lacht in de lens. Hij krijgt ieders aandacht, zodra hij soleert in een uptempo versie van “Happy Birthday.” 'Ooit dacht ik dat ik zo rond mijn zestigste zou sterven,'vertelt hij lachend. Een jazzbegrafenis ligt voor hem niet in het verschiet, hoewel hij zich over zijn hoge leeftijd verbaasd. 'Wat moet ik er van zeggen, vindt hij. 'Weetje, ik heb hier nooit van kunnen dromen.' Dat klinkt niet slecht voor een kerel die op 17 juli 1911 is geboren, zeven maanden voor de Titanic richting zeebodem koerste en enige jaren voor de Eerste Wereldoorlog uitbrak.

Op dit moment geldt Ferbos als de oudste nog actieve musicus in New Orleans, de toegangspoort naar de Mississippi, waar bejaarde jazzmusici rondwaren. 'Hij heeft zo'n herkenbare zang en het is altijd prachtig, om het even of hij zingt of dat hij trompet speelt,' verklaart Al Kennedy, die al jarenlang vriend en fan van Forbes is. 'Hij is iemand waar jongere musici aandacht aan zouden moeten besteden, vanwege de manier waarop hij optreedt, de manier waarop hij zich kleedt, de zorg waarmee hij zijn trompet omgeeft en er op speelt.'

Aanvankelijk waren de perspectieven voor de jeugdige Forbes minder rooskleurig. Hij was een kind dat aan astma leed. Als het aan zijn ouders had gelegen had hij nooit een blaasinstrument in handen gekregen. Wel mocht hij banjo spelen, maar toen hij een damesorkest met blaasinstrument zag en hoorde, was hij van mening dat wat de dames konden, ook binnen zijn bereik lag. Forbes zette door, ook al bestonden de lessen die hij van Professor Paul Chaligny kreeg, de eerste tijd vooral uit bladlezen. Het legde een basis, waar hij later profijt van had. Zijn eerste professionele optreden waren in het begin van de dertiger jaren met jazzorkesten als de Starlight Serenaders en de Moonlight Serenaders. Ook speelde hij bij Captain Handy’s Louisiana Shakers, Walter Pichon en begeleidde de show "One Mo' Time".

Hij speelde gedurende zijn loopbaan was hij veel gevraagd, waarbij zijn kennis van bladmuziek hem aan de meest uiteenlopende optredens hielp van scholen, kerken, en dance halls tot gevangenissen toe. Vanaf het begin van het New Orleans Jazz & Heritage Festival in 1970 heeft hij daar opgetreden. In de tussentijd werkte Forbes als loodgieter en maakte van alles: goten, dakbedekkingen en leidingen voor airconditioning voor woningen en zakenpanden.
Forbes heeft nog steeds veel fans, vooral van zijn ragtimejazzstijl. Zijn band staat al meer dan twintig jaar in het Palm Court Jazz Cafe op zaterdagavonden, voor plaatselijk publiek en voor toeristen. Waarmee blijkt: jazz blijkt toch voorwaarde voor een lang en creatief leven.

Bijdrage: C.P. Vincentius

Reacties

Populaire posts van deze blog

Victor Kaihatu 1939 - 2014

Victor Kaihatu, een van de bekendste contrabassisten in Nederland is begin mei van dit jaar overleden. Hij werd in 1939 in Java geboren en was een van de Indische Nederlanders, zoals b.v. de gebroeders Pronk, die de bebop een warm hart toedroegen. Hij was van Molukse afkomst. In het begin van zijn carrière, begin jaren zestig, vormde hij samen met zijn broer Ferry de indorockformatie The Emeralds, waar de broers een aantal hits, zoals 'Memories' mee scoorden. Ook zal zijn naam verbonden blijven aan het krontjong ensemble, dat hij jarenlang leidde. Victor Kaihatu heeft bij een groot aantal uiteenlopende jazzformaties gespeeld. Vanaf begin jaren zestig tot midden jaren zeventig was hett vooral avant-gardejazz wat de klok sloeg. Zo maakte hij in de loop der jaren deel uit van de combo's van Nedley Elstak en Pierre Courbois en speelde hij later vier jaar bij Loek Dikker en bij het Willem Breuker kwartet. Het Misha Mengelberg kwartet ( met naast Mengelberg Piet Noordijk, Han B

CD: Mark Wade Trio - Event Horizon

Hoewel al twintig jaar actief, nu pas is er het debuutalbum van Mark Wade. Het was het wachten waard! Het album Event Horizon van het Mark Wade Trio is een genot om naar te luisteren. Basis Mark Wade, drummer Scott Neuman en pianist Tim Harrison hebben een puik album afgeleverd. De ritme sectie gidst je strak en soms verrassend door het album met op en top jazz melodielijnen van de piano. De ervaring van Wade spat er van af, eerder was hij actief voor gelouterde jazzmuzikanten als James Spaulding, Peter Eldridge en Don Byron. Het in eigen beheer uitgebrachte album bevat naast de cover 'If I only had a brain' nog acht eigen composities van Wade. Luister hier naar een aantal nummers van de cd of kijk voor meer informatie op: www.markwademusicny.com

Charlie Parker, 12 maart 1955

Het is 60 jaar geleden dat Charlie Parker overleed, na een leven vol van fantastische, vernieuwende muziek, maar ook van excessen.   Het was te laat, toen dokter Robert Freymann op de avond van 12 maart 1955 naar het luxueuze Stanhope Hotel in New York werd geroepen. De patiënt was al overleden. In een fauteuil voor het televisietoestel lag Charlie 'Bird' Parker. De doodstrijd van de saxofonist had drie dagen geduurd. Al die tijd lag hij in het appartement van de rijke Baronesse de Koenigswarter. Bij aankomst kon de arts alleen de dood constateren en  de lijkwagen oproepen. In het laatste maanden voor zijn overlijden was Parker lichamelijk een wrak. Alcohol, heroïne en pepmiddelen hadden hun tol geëist.  In de pathologische afdeling van het ziekenhuis schatte men zijn leeftijd tussen 50 en 60 jaar. Feitelijk werd Parker slechts 34 jaar. Zijn excessieve levensstijl had hem gesloopt. Anderzijds had juist zijn extreme stijl van musiceren hem tot een van de topmusic