Doorgaan naar hoofdcontent

Dave Pike en Benjamin Herman met het Rein de Graaff Trio

Vrijdag 25 maart 2011 Jazzcafé de Tor, Enschede

Het zijn minder gunstige omstandigheden die de kwaliteit van een concert danig kunnen beïnvloeden. Zo was vrijdagavond om 9.00 uur
de vibrafoon van solist Dave Pike nog niet geïnstalleerd en was het publiek er getuige van dat die installatie ook niet helemaal lukte. De toetsen zaten niet overal op de dempbalk. Waarschijnlijk bepaalde dat ook de al te vileine resonantie bij de aanslag van sommige toetsen.
Het was allemaal improviseren geweest om toch nog een goed functionerende vibrafoon op het toneel te krijgen, aldus Rein de Graaff.




Maar dat was niet het enige mankement van de avond. Voor de pauze zag het publiek bassist Marius Beets in totale wazigheid voor zich uitstaren. In de pauze sukkelde Beets op het podium achter de piano in slaap en moest de Graaff op de bassist inpraten. Na de pauze stond de anders zo effectief stuwend spelende Beets letterlijk knikkebollend achter, tegen en over zijn instrument.
De uiteindelijke balans van deze avond was dat pianist / leider Rein de Graaff liet horen dat hij een zeldzaam goede beboppianist is, dat drummer Eric Ineke altijd goed is voor een degelijke ritmische basis en voor korte, mooi opgebouwde, solo’s, dat Benjamin Herman zich het idioom van Charlie Parker op overtuigend eigen wijze heeft meester gemaakt, dat Dave Pike het accuraat en to the point swingen dat lang zo kenmerkend voor zijn spel is geweest had thuis gelaten en had ingeruild voor een overdaad aan pedaalwerk en dat Marius Beets volgende keer er voor moet zorgen conditioneel beter voor de dag te komen. Wat een van de topavonden in het jazzseizoen van de Tor had moeten worden, verkeerde in het tegendeel, hetgeen ook af te meten was aan het aantal liefhebbers dat voortijdig de Tor verliet.

Bijdrage: C.P. Vincentius

Reacties

Populaire posts van deze blog

CD: Mark Wade Trio - Event Horizon

Hoewel al twintig jaar actief, nu pas is er het debuutalbum van Mark Wade. Het was het wachten waard! Het album Event Horizon van het Mark Wade Trio is een genot om naar te luisteren. Basis Mark Wade, drummer Scott Neuman en pianist Tim Harrison hebben een puik album afgeleverd. De ritme sectie gidst je strak en soms verrassend door het album met op en top jazz melodielijnen van de piano. De ervaring van Wade spat er van af, eerder was hij actief voor gelouterde jazzmuzikanten als James Spaulding, Peter Eldridge en Don Byron. Het in eigen beheer uitgebrachte album bevat naast de cover 'If I only had a brain' nog acht eigen composities van Wade. Luister hier naar een aantal nummers van de cd of kijk voor meer informatie op: www.markwademusicny.com

Victor Kaihatu 1939 - 2014

Victor Kaihatu, een van de bekendste contrabassisten in Nederland is begin mei van dit jaar overleden. Hij werd in 1939 in Java geboren en was een van de Indische Nederlanders, zoals b.v. de gebroeders Pronk, die de bebop een warm hart toedroegen. Hij was van Molukse afkomst. In het begin van zijn carrière, begin jaren zestig, vormde hij samen met zijn broer Ferry de indorockformatie The Emeralds, waar de broers een aantal hits, zoals 'Memories' mee scoorden. Ook zal zijn naam verbonden blijven aan het krontjong ensemble, dat hij jarenlang leidde. Victor Kaihatu heeft bij een groot aantal uiteenlopende jazzformaties gespeeld. Vanaf begin jaren zestig tot midden jaren zeventig was hett vooral avant-gardejazz wat de klok sloeg. Zo maakte hij in de loop der jaren deel uit van de combo's van Nedley Elstak en Pierre Courbois en speelde hij later vier jaar bij Loek Dikker en bij het Willem Breuker kwartet. Het Misha Mengelberg kwartet ( met naast Mengelberg Piet Noordijk, Han B...

Clare Fischer 1928 - 2012

Wie op You Tube simpelweg Clare Fischer intikt, krijgt een dikke oudere heer in korte broek en slecht verzorgde laarsjes te zien, die een fenomenale versie van Sentimental Lady van Duke Ellington ten beste geeft. Het betreft hier Clare Fisher, een pianist, arrangeur, componist en bandleider die vanaf de late jaren vijftig een onmiskenbaar stempel op de jazz en jazzgerelateerde muziek heeft gedrukt. Zijn muzikale opleiding begon op de basisschool met viool en piano. Op zevenjarige leeftijd kreeg Fischer zijn eerste lessen in harmonie. Na twee jaar pianolessen componeerde hij klassieke muziek. Bovendien arrangeerde hij voor dansorkesten in de regio van Grand Rapids, Michigan. Eenmaal op South High School kreeg hij les op cello, klarinet en saxofoon. Zijn muziekleraar op de high school, Glenn Litton, toonde een meer dan normale belangstelling voor het talent van de jongen. Omdat het gezin Fischer het financieel niet breed had, gaf Litton de jonge Fischer gratis lessen in muziektheorie,...