Doorgaan naar hoofdcontent

Solar compositie van Miles Davis of...


Het staat fantastisch mooi op zijn grafsteen: Sir Miles Davis met daaronder enige maten van de compositie ‘Solar’. Ik zeg met nadruk
‘de’ compositie en niet ‘zijn’ compositie. Want de compositie ‘Solar’ die op de grafsteen van Miles Davis staat, is niet van de hand van ’s werelds beroemdste trompettist. Toen medewerkers van het Library of Congress in 2011 de muzikale erfenis van gitarist Chuck Wayne inventariseerden, stuitten zij tussen arrangementen, composities, brieven, foto’s e.d. op een kleine schellakplaat uit 1946, die nooit officieel is uitgebracht. Deze bevatte de compositie ‘Sonny’, een van de vele nummers uit die periode die een harmonische afgeleide zijn van het toen populaire ‘How High the Moon.’ Chuck Wayne noemde zijn compositie naar Sonny Berman, de trompettist die aan dezelfde opnamesessie in Oklahoma City deelnam.



















Chuck Wayne en Sonny Berman maakte van mei tot december 1946 deel uit van de Woody Herman’s First Herd. De compositie ‘Sonny’ komt bijna in alle opzichten overeen met ‘Solar’, een nummer dat jaren later op de Prestige lp ‘Walkin’ van Miles Davis opdook. Indertijd vergat Wayne het copyright te registeren. Dat gebeurde zeventien jaar later in op 8 augustus 1963 door de Prestige Music Co., Inc. Als componist werd toen Miles Davis opgevoerd. Chuck Wayne vertelde jarenlang, aan wie het maar wilde horen, zijn nummer was ingepikt. Zelfs in zijn bio in The New Grove Dictionary of Jazz wordt over Wayne vermeld: ‘Hij trad op en maakte opnamen met Woody Herman’s First Herd (mei-december 1946),
En gedurende die tijd componeerde hij ‘Sonny’, die later door Miles Davis is toegeëigend en geclaimd als diens eigen compositie onder een nieuwe titel ‘Solar’.
Het hele verhaal heeft al jaren in jazzkringen gecirculeerd, maar slechts weinigen hebben het nummer Sonny in de uitvoering van Chuck Wayne gehoord.
Chuck Wayne, ofwel Charles Jagelka geboren 1923, gestorven 1997 was een gitarist en leraar, die stilistisch de swingperiode en de toen moderne bebop van het midden van de jaren veertig overbrugde. Wayne werkte in diverse clubs aan de 52nd Street en nam deel aan opnamesessies met
Coleman Hawkins, Lester Young, Dizzy Gillespie, Barney Bigard en vele anderen. Hij was lid van de Woody Herman Herd en speelde bij het George Shearing’s Quintet van 1949 tot 1952. Ook toerde Chuck Wayne in de vijftiger jaren met Tony Bennett. Uiteindelijk werd Wayne studiomuzikant bij CBS Televisie van 1959 tot 1971. Later gaf hij les aan het Westchester Conservatory of Music en schreef hij vier theorieboeken voor jazzgitaristen. 

En Miles Davis? Moge hij rusten in vrede!

Bijdrage: C.P. Vincentius

Reacties

Populaire posts van deze blog

Victor Kaihatu 1939 - 2014

Victor Kaihatu, een van de bekendste contrabassisten in Nederland is begin mei van dit jaar overleden. Hij werd in 1939 in Java geboren en was een van de Indische Nederlanders, zoals b.v. de gebroeders Pronk, die de bebop een warm hart toedroegen. Hij was van Molukse afkomst. In het begin van zijn carrière, begin jaren zestig, vormde hij samen met zijn broer Ferry de indorockformatie The Emeralds, waar de broers een aantal hits, zoals 'Memories' mee scoorden. Ook zal zijn naam verbonden blijven aan het krontjong ensemble, dat hij jarenlang leidde. Victor Kaihatu heeft bij een groot aantal uiteenlopende jazzformaties gespeeld. Vanaf begin jaren zestig tot midden jaren zeventig was hett vooral avant-gardejazz wat de klok sloeg. Zo maakte hij in de loop der jaren deel uit van de combo's van Nedley Elstak en Pierre Courbois en speelde hij later vier jaar bij Loek Dikker en bij het Willem Breuker kwartet. Het Misha Mengelberg kwartet ( met naast Mengelberg Piet Noordijk, Han B

CD: Mark Wade Trio - Event Horizon

Hoewel al twintig jaar actief, nu pas is er het debuutalbum van Mark Wade. Het was het wachten waard! Het album Event Horizon van het Mark Wade Trio is een genot om naar te luisteren. Basis Mark Wade, drummer Scott Neuman en pianist Tim Harrison hebben een puik album afgeleverd. De ritme sectie gidst je strak en soms verrassend door het album met op en top jazz melodielijnen van de piano. De ervaring van Wade spat er van af, eerder was hij actief voor gelouterde jazzmuzikanten als James Spaulding, Peter Eldridge en Don Byron. Het in eigen beheer uitgebrachte album bevat naast de cover 'If I only had a brain' nog acht eigen composities van Wade. Luister hier naar een aantal nummers van de cd of kijk voor meer informatie op: www.markwademusicny.com

Charlie Parker, 12 maart 1955

Het is 60 jaar geleden dat Charlie Parker overleed, na een leven vol van fantastische, vernieuwende muziek, maar ook van excessen.   Het was te laat, toen dokter Robert Freymann op de avond van 12 maart 1955 naar het luxueuze Stanhope Hotel in New York werd geroepen. De patiënt was al overleden. In een fauteuil voor het televisietoestel lag Charlie 'Bird' Parker. De doodstrijd van de saxofonist had drie dagen geduurd. Al die tijd lag hij in het appartement van de rijke Baronesse de Koenigswarter. Bij aankomst kon de arts alleen de dood constateren en  de lijkwagen oproepen. In het laatste maanden voor zijn overlijden was Parker lichamelijk een wrak. Alcohol, heroïne en pepmiddelen hadden hun tol geëist.  In de pathologische afdeling van het ziekenhuis schatte men zijn leeftijd tussen 50 en 60 jaar. Feitelijk werd Parker slechts 34 jaar. Zijn excessieve levensstijl had hem gesloopt. Anderzijds had juist zijn extreme stijl van musiceren hem tot een van de topmusic