Doorgaan naar hoofdcontent

Anton Goudsmit artistiek leider van vijfde editie Nationaal Jeugd Jazz Orkest

Anton Goudsmit artistiek leider van vijfde editie Nationaal Jeugd Jazz Orkest (NJJO) De inschrijving voor toptalent via de website njjo.nl is gestart! Gitarist, componist en bandleider Anton Goudsmit wordt de artistiek leider en dirigent van het Nationaal Jeugd Jazz Orkest (NJJO) in 2017 en 2018. Via de website njjo.nl kunnen getalenteerde muzikanten (maximumleeftijd 25 jaar) zich tot 15 maart 2017 inschrijven voor de selectieprocedure. 





Onder leiding van Goudsmit doorlopen de twintig geselecteerde musici een bigband-coaching traject dat gekoppeld wordt aan een tournee en diverse samenwerkingsprojecten zoals met het Jong Metropole. De ervaring die de startende professionals hiermee opdoen zal een boost geven aan hun verdere muzikale, creatieve en maatschappelijke carrière. 
Anton Goudsmit is de oprichter en hof componist van The Ploctones en mede-initiator en inspirator van het kamerjazz kwartet Estafest. Eerdere artistieke leiders van het NJJO waren: Martin Fondse, Eric Vloeimans, Benjamin Herman en Peter Guidi. 
Het Nationaal Jeugd Jazz Orkest is een project van Stichting Jazz in Actie (JA) die werd opgericht door de Nederlandse Toonkunstenaarsbond (Ntb). Stichting JA mobiliseert en ondersteunt de spelers binnen het Nederlandse jazzveld (musici, instellingen, podia, conservatoria, festivals en andere jazzinitiatieven) bij het uitvoeren van onderscheidende activiteiten. Uitgangspunt is de bevordering van de professionele en artistieke ontwikkeling van de Nederlandse jazzmusici. Het Nationaal Jeugd Jazz Orkest wordt mogelijk gemaakt door bijdragen van onder meer Sena Performers en het Prins Bernhard Cultuurfonds.



Reacties

Populaire posts van deze blog

CD: Mark Wade Trio - Event Horizon

Hoewel al twintig jaar actief, nu pas is er het debuutalbum van Mark Wade. Het was het wachten waard! Het album Event Horizon van het Mark Wade Trio is een genot om naar te luisteren. Basis Mark Wade, drummer Scott Neuman en pianist Tim Harrison hebben een puik album afgeleverd. De ritme sectie gidst je strak en soms verrassend door het album met op en top jazz melodielijnen van de piano. De ervaring van Wade spat er van af, eerder was hij actief voor gelouterde jazzmuzikanten als James Spaulding, Peter Eldridge en Don Byron. Het in eigen beheer uitgebrachte album bevat naast de cover 'If I only had a brain' nog acht eigen composities van Wade. Luister hier naar een aantal nummers van de cd of kijk voor meer informatie op: www.markwademusicny.com

Victor Kaihatu 1939 - 2014

Victor Kaihatu, een van de bekendste contrabassisten in Nederland is begin mei van dit jaar overleden. Hij werd in 1939 in Java geboren en was een van de Indische Nederlanders, zoals b.v. de gebroeders Pronk, die de bebop een warm hart toedroegen. Hij was van Molukse afkomst. In het begin van zijn carrière, begin jaren zestig, vormde hij samen met zijn broer Ferry de indorockformatie The Emeralds, waar de broers een aantal hits, zoals 'Memories' mee scoorden. Ook zal zijn naam verbonden blijven aan het krontjong ensemble, dat hij jarenlang leidde. Victor Kaihatu heeft bij een groot aantal uiteenlopende jazzformaties gespeeld. Vanaf begin jaren zestig tot midden jaren zeventig was hett vooral avant-gardejazz wat de klok sloeg. Zo maakte hij in de loop der jaren deel uit van de combo's van Nedley Elstak en Pierre Courbois en speelde hij later vier jaar bij Loek Dikker en bij het Willem Breuker kwartet. Het Misha Mengelberg kwartet ( met naast Mengelberg Piet Noordijk, Han B

Bix Beiderdecke’s laatste opnames, 80 jaar geleden

’t Was begin augustus 2011 tachtig jaar geleden dat kornettist Bix Beiderdecke in zijn huis in Queens, New York, een vlaag van verstandsverbijstering kreeg en onmiddellijk daarop overleed. Een gesloopte geest stierf in een gesloopt lichaam. De 28-jarige Beiderbecke was langdurig aan alcohol verslaafd. Drank was toentertijd in de Verenigde Staten nog niet grondwettelijk aan beperkende bepalingen onderhevig. De meeste spiritualiën bevatten ofwel ethanol ofwel het relatief goedkopere isopropyl. Goedkope alcohol bleek van tijd tot tijd een goedkope manier om blind te worden. Beiderbecke dronk zichzelf dood, op dezelfde manier waarop Amy Winehouse zich ten gronde richtte. Tegen het einde van de twintiger jaren was Bix Beiderbecke niet de beste of snelste trompettist in de jazzscene. Louis Armstrong hield die stoel al bezet. Beiderbecke exploreerde in een tijd waarin jazz ‘hot’ diende te zijn een ‘coolere’ benadering. Zijn lichtere trompetspel baseerde zich op zuiverheid en helderheid, m