Doorgaan naar hoofdcontent

Francis Norman, jazzviool in Enschede

Op dinsdag 28 mei 2013 trad altviolist Francis Norman met de formatie van jazzdrummer Fabian Fischer in Forum La Cuccina in Enschede op. In een uur tijds liet Norman op overtuigende wijze zien en horen dat hij een van de grote nieuwe talenten op de jazzviool is.
















Francis Norman werd in Kiel geboren. op vijfjarige leeftijd kreeg hij zijn eerste vioollessen van Ingo Hirsekorn in Kiel. In 1998 vervolgde hij zijn studie aan de Musikschule Mönchengladbach. Daar kreeg hij onder meer les van Joachim Reiser, lid van de progressieve rock/popgroep Wallenstein, M. Kojama van de Niederrheinsche Symphoniker en Harald Stöpfgeshoff voor de altvioollessen. Daarnaast kreeg hij vanaf 2003 pianoles van jazzpianist Klaus Delvos. Ook heeft Norman zich bezig gehouden met de volgende instrumenten: gitaar, keyboards, drums, klarinet, saxofoon en fluit. Bovendien bestaan er enkele composities voor strijkorkest van zijn hand. Een daarvan haalde in 2007 de eerste prijs bij de wedstrijd 'Jugend jazzt' in Dortmund. Andere activiteiten van de afgelopen jaren zijn optredens in diverse TVshows en optredens in binnen -en buitenland. In 2008 werkte hij als violist mee aan de cd 'Treehouse' van de uit Düsseldorf afkomstige Stefan Honig. Later toerde hij met Stefan Honig zes weken door China, waarbij zij in twintig steden optraden. In 2011 was hij lid van het strijkkwartet op de cd 'Piano Dreams' van Martin Ermens. Sinds 2008 studeert Francis Norman aan het conservatorium te Arnhem. Dit jaar studeert hij op 12 juni af. In Enschede gaf Norman een proeve van zijn kunnen. Het klonk als een klok. Was de repertoirekeuze misschien een ietsje oubollig, de versies van Bluesette, The Girl from Ipenema, Have You Met Miss Jones en Billie's Bounce die het combo vertolkten, waren pure klasse. Hier werd jazz van niveau neergezet. Opvallend was de vrijheid waarmee Francis Norman musiceerde. Gestreken passages werden afgewisseld met pizzicato of met passages waarbij hij de altviool bespeelde alsof het een gitaar, dan wel een ukelele was. Deze combinatie mag, wat mij betreft het Enschedese vaker aandoen.

 Bijdrage: C.P. Vincentius

Reacties

Populaire posts van deze blog

CD: Mark Wade Trio - Event Horizon

Hoewel al twintig jaar actief, nu pas is er het debuutalbum van Mark Wade. Het was het wachten waard! Het album Event Horizon van het Mark Wade Trio is een genot om naar te luisteren. Basis Mark Wade, drummer Scott Neuman en pianist Tim Harrison hebben een puik album afgeleverd. De ritme sectie gidst je strak en soms verrassend door het album met op en top jazz melodielijnen van de piano. De ervaring van Wade spat er van af, eerder was hij actief voor gelouterde jazzmuzikanten als James Spaulding, Peter Eldridge en Don Byron. Het in eigen beheer uitgebrachte album bevat naast de cover 'If I only had a brain' nog acht eigen composities van Wade. Luister hier naar een aantal nummers van de cd of kijk voor meer informatie op: www.markwademusicny.com

Victor Kaihatu 1939 - 2014

Victor Kaihatu, een van de bekendste contrabassisten in Nederland is begin mei van dit jaar overleden. Hij werd in 1939 in Java geboren en was een van de Indische Nederlanders, zoals b.v. de gebroeders Pronk, die de bebop een warm hart toedroegen. Hij was van Molukse afkomst. In het begin van zijn carrière, begin jaren zestig, vormde hij samen met zijn broer Ferry de indorockformatie The Emeralds, waar de broers een aantal hits, zoals 'Memories' mee scoorden. Ook zal zijn naam verbonden blijven aan het krontjong ensemble, dat hij jarenlang leidde. Victor Kaihatu heeft bij een groot aantal uiteenlopende jazzformaties gespeeld. Vanaf begin jaren zestig tot midden jaren zeventig was hett vooral avant-gardejazz wat de klok sloeg. Zo maakte hij in de loop der jaren deel uit van de combo's van Nedley Elstak en Pierre Courbois en speelde hij later vier jaar bij Loek Dikker en bij het Willem Breuker kwartet. Het Misha Mengelberg kwartet ( met naast Mengelberg Piet Noordijk, Han B...

Kay Davis 1927-2012

Naast Adelaïde Hall en Ivie Anderson was er nog een zangeres die gezichtsbepalend was voor de Duke Ellington band tot aan de jaren vijftig: Kay Davis. Haar loepzuivere sopraan weerklonk in veel van de opnamen van de Ellington band van de jaren veertig. Meestal vocaliseerde zij, en gebruikte haar stem als een instrument. De mooiste opnamen zijn die waarin Ellington haar stem laat samenklinken met de trombone van Lawrence Brown, zoals in Transblucency. Dit nummer, dat oorspronkelijk Blue Light heette werd speciaal voor de stem van Davis herschreven. Het is het visitekaartje van haar kunnen, al komen ook andere nummers van de Ellington band uit die periode daarvoor in aanmerking, zoals Violet Blue, Minnehaha en On a Turquoise Cloud. Ook herschreef Ellington voor Kay Davis de 1927 versie van Creole Love Call, welke eerder werd door Adelaïde Hall. Met haar huwelijk in 1950 kwam er een abrupt einde aan haar zangcarrière. Kay Davis werd op 5 december 1920 als Kathryn McDonald geboren in E...