Doorgaan naar hoofdcontent

[Gastblog] Stoomcursus jazz van Cannonball Adderley

Schenk jezelf eens een glas wijn in. Ga zitten. Drie kwartier duurt-ie: deze geweldige jazz-cursus, verteld door niemand minder dan Cannonball Adderley.

A Child’s Introduction to Jazz staat integraal op YouTube. De Riverside-LP uit 1961 was onderdeel van de Wonderland serie (niet meer verkrijgbaar), die kinderen op een leuke manier bekend maakte met allerlei onderwerpen. De manier waarop het gedaan is vind ik heel erg geslaagd!

cannonball adderley

Wie beter dan de grote Cannonball — die zelf jarenlang in het onderwijs werkte — vertelt zo geanimeerd over het ontstaan van jazz, de vormen en de instrumenten. Allerlei stijlen komen aan de orde, zoals work songs, blues, ragtime, swing, bebop en blues.
"This is about jazz, not in a 'music lesson way', but about what jazz sounds like and why. It's about the way people feel about things."
— Cannonball Adderley
Je hoort historische muziekvoorbeelden van Scott Joplin, Sidney Bechet, Jelly Roll Morton, Louis Armstrong, King Oliver, Fats Waller, Ma Rainey, Duke Ellington, Wes Montgomery, Art Blakey, Bix Beiderbecke, Thelonious Monk, Bill Evans, Woody Herman, Coleman Hawkins en John Coltrane.

 

Enjoy!

Bijdrage: Tom Beek, saxofonist | schrijver

Reacties

Populaire posts van deze blog

CD: Mark Wade Trio - Event Horizon

Hoewel al twintig jaar actief, nu pas is er het debuutalbum van Mark Wade. Het was het wachten waard! Het album Event Horizon van het Mark Wade Trio is een genot om naar te luisteren. Basis Mark Wade, drummer Scott Neuman en pianist Tim Harrison hebben een puik album afgeleverd. De ritme sectie gidst je strak en soms verrassend door het album met op en top jazz melodielijnen van de piano. De ervaring van Wade spat er van af, eerder was hij actief voor gelouterde jazzmuzikanten als James Spaulding, Peter Eldridge en Don Byron. Het in eigen beheer uitgebrachte album bevat naast de cover 'If I only had a brain' nog acht eigen composities van Wade. Luister hier naar een aantal nummers van de cd of kijk voor meer informatie op: www.markwademusicny.com

Victor Kaihatu 1939 - 2014

Victor Kaihatu, een van de bekendste contrabassisten in Nederland is begin mei van dit jaar overleden. Hij werd in 1939 in Java geboren en was een van de Indische Nederlanders, zoals b.v. de gebroeders Pronk, die de bebop een warm hart toedroegen. Hij was van Molukse afkomst. In het begin van zijn carrière, begin jaren zestig, vormde hij samen met zijn broer Ferry de indorockformatie The Emeralds, waar de broers een aantal hits, zoals 'Memories' mee scoorden. Ook zal zijn naam verbonden blijven aan het krontjong ensemble, dat hij jarenlang leidde. Victor Kaihatu heeft bij een groot aantal uiteenlopende jazzformaties gespeeld. Vanaf begin jaren zestig tot midden jaren zeventig was hett vooral avant-gardejazz wat de klok sloeg. Zo maakte hij in de loop der jaren deel uit van de combo's van Nedley Elstak en Pierre Courbois en speelde hij later vier jaar bij Loek Dikker en bij het Willem Breuker kwartet. Het Misha Mengelberg kwartet ( met naast Mengelberg Piet Noordijk, Han B

Bix Beiderdecke’s laatste opnames, 80 jaar geleden

’t Was begin augustus 2011 tachtig jaar geleden dat kornettist Bix Beiderdecke in zijn huis in Queens, New York, een vlaag van verstandsverbijstering kreeg en onmiddellijk daarop overleed. Een gesloopte geest stierf in een gesloopt lichaam. De 28-jarige Beiderbecke was langdurig aan alcohol verslaafd. Drank was toentertijd in de Verenigde Staten nog niet grondwettelijk aan beperkende bepalingen onderhevig. De meeste spiritualiën bevatten ofwel ethanol ofwel het relatief goedkopere isopropyl. Goedkope alcohol bleek van tijd tot tijd een goedkope manier om blind te worden. Beiderbecke dronk zichzelf dood, op dezelfde manier waarop Amy Winehouse zich ten gronde richtte. Tegen het einde van de twintiger jaren was Bix Beiderbecke niet de beste of snelste trompettist in de jazzscene. Louis Armstrong hield die stoel al bezet. Beiderbecke exploreerde in een tijd waarin jazz ‘hot’ diende te zijn een ‘coolere’ benadering. Zijn lichtere trompetspel baseerde zich op zuiverheid en helderheid, m