Doorgaan naar hoofdcontent

Joe Daniels and His Hotshots


Er is weinig ruimte voor flauwe kul in de wereld van de jazz. De jazz van Joe Daniels and His Hotshots droeg dat etiket. Joe Daniels riep het over zichzelf af. Het showelement was te overheersend, was de mening onder de serieuze jazzfans. Tegen dat argument viel weinig in te brengen. Maar het is ook een onweerlegbaar feit dat Joe Daniels and His Hot Shots in de dertiger jaren zowel in Engeland als in de Verenigde Staten dezelfde populairteit genoten als Nat Gonella. Joe Daniels en de band van Nat Gonella speelden geïmproviseerde jazz in een periode die gedomineerd werd door grotere orkesten die strak gearrangeerde dansmuziek leverden. Gedurende de voorlogse periode en de oorlogstijd werd Joe Daniels in Engeland algemeen als de meest virtuoze drummer gezien. Dat was een overdreven kwalificatie. Hij was een goede drummer met veel show. Zelf noemde hij dat showelement 'Drumnastics'. Het werd een term waarmee zijn drumstijl werd afgedaan. Naar de mening van jazzcritici stond juist dat showelement pure jazz in de weg en werd het spel van zijn medemusici ondergeschikt gemaakt aan het spectaculaire drumwerk van Joe Daniels.

Joe Daniels werd 9 maart 1909 in Zeerust, Transvaal geboren en stierf in Northwood, Middlesex op 2 juli 1993. Zijn levensloop is, op zijn zachtst gezegd, roerig te noemen. Op tweejarige leeftijd verhuisde hij met zijn ouders naar Londen. Op zijn elfde begon hij drums te spelen en in datzelfde jaar speelde hij in Frascati's Restaurant. Hij speelde drums zoals het hem het beste leek en hem het beste uitkwam, niet beïnvloed door andere drummers uit die periode. Hij bleek talent te hebben. In zijn jaren als teenager speelde hij bij de band van Al Kaplan in verschillende clubs in Londen, meestal in Moody's in Tottenham Court Road. Met de band toerde hij langs een circuit van dansgelegenheden. Zijn eerste eigen band speelde in het Glasgow Palais toen hij zestien was en hij was een van de eersten die op passagierschepen tussen Southampton en New York speelden. 

Een groot zakelijk talent had Daniels niet. Tijdens een periode waarin de band optrad in het Belfast Palais viel Daniels een man op die verwoed naar hem zwaaide vanachter een glazen wand. Zodoende kwam Daniels er achter dat de optredens van zijn band regelmatig op de radio te horen waren. De zwaaiende man bleek een technicus die probeerde Daniels duidelijk te maken dat de band een extra halfuur moest spelen. Het werd het begin van een vruchtbare samenwerking van Daniels met de radio. In 1930 werkte Daniels met de band van Billy Mason in het Cafe de Paris. Voor Daniels was het een bijzondere periode: 'De Prins van Wales kwam vaak bij ons langs en hij speelde vaak op mijn drums.' Het was een niet geheel nieuwe ervaring. Eerder had de Prins de drumsticks van Daniels overgenomen tijdens een tocht op een passagierschip in 1922. 

Na een periode bij de band van trompettist Max Goldberg en bij de band van Fred Elizalde in de jaren twintig, trad Joe Daniels toe tot de band van Harry Roy in 1931. Het was zijn thuisbasis voor de komende zes jaar. Naast zijn werk bij Harry Roy formeerde Joe Daniels zijn Hot Shots en maakte een reeks opnamen voor Parlophone. De opnameleider, Oscar Price, vroeg hem om vooral nummers drumsolo's op te nemen. Hoewel gepokt en gemazeld in de showbusiness maakte Daniels een grote fout. Hij liet zich voor deze opnamen royaal cash uitbetalen, in plaats van een contract te tekenen dat hem van de royalties kon verzekeren. Dat brak hem op, toen zijn platen werden uitgebracht in Rusland, Japan, China en de Verenigde Staten. Daniels hield zijn Hot Shots tijdens de oorlog en daarna gaande tot 1951. Tijdens de oorlog diende hij bij de RAF en leidde daar een kwintet dat langs danstenten toerde. Na de oorlog formeerde hij een band die meer stijlvaste oude jazz speelde. Die verandering van richting werd gehonoreerd met een optreden op het Festival Hall Jazz Concert in 1951. Daar trad Daniels op met Humphrey Lyttelton, Mick Mulligan, Freddy Randall en andere formaties die speelden voor de prinses Elizabeth, die later Koningin zou worden. Prinses Elizabeth, die in het geheim door het jazzbroederschap in die dagen 'Corky' werd genoemd, bleef 50 minuten bij het concert. Volgens het boekje van de omringende hofhouding hadden dat er hoogstens 25 mogen zijn. De nieuwe band van Joe Daniels was goed en had enige goede solisten, maar het succes bleef bescheiden tot de band in 1959 werd opgeheven.


Joe Daniels and his Hot Shots door redhotjazz

Het showverleden van Daniels bleef voor fanatieke jazzpuristen een reden om zijn band af te doen als 'Archer Street jazz'. Archer Street was het centrum voor beroepsmuzikanten, die -anders dan echte jazzmusici - eigenlijk goed werden betaald voor hun muziek. Dat soort overwegingen waren Joe Daniels worst. De fijnzinnige en principiële opvattingen van jazzpuristen werd kort daarop opnieuw gekwetst toen Joe Daniels in 1955 een plaat uitbracht als Washboard Joe and the Scrubbers. Succes bleef uit, ook toen Joe Daniels toch maar weer voor de lucratievere showbusiness koos. Uiteindelijk belandde hij met zijn band in een van Butlin's Holiday Camps. Tot drie jaar voor zijn overlijden trad Joe Daniels op, meestal in het Savoy Hotel in Londen. Show? Kijk op youtube naar: Joe Daniels & His Hot Shots ~ Early 1930's British Jazz Soundie. Toch heb ik ook een E.P.-tje uit de jaren vijftig met naast een drumnummer drie puike nummers in de dixieland/swingstijl van de Dutch Swing Collegeband. Traditionele jazz of show; dat dilemma leidde in de looppbaan van Joe Daniels tot keuzes die tussen wal en schip eindigden.

Bijdrage: C.P. Vincentius

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

CD: Mark Wade Trio - Event Horizon

Hoewel al twintig jaar actief, nu pas is er het debuutalbum van Mark Wade. Het was het wachten waard! Het album Event Horizon van het Mark Wade Trio is een genot om naar te luisteren. Basis Mark Wade, drummer Scott Neuman en pianist Tim Harrison hebben een puik album afgeleverd. De ritme sectie gidst je strak en soms verrassend door het album met op en top jazz melodielijnen van de piano. De ervaring van Wade spat er van af, eerder was hij actief voor gelouterde jazzmuzikanten als James Spaulding, Peter Eldridge en Don Byron. Het in eigen beheer uitgebrachte album bevat naast de cover 'If I only had a brain' nog acht eigen composities van Wade. Luister hier naar een aantal nummers van de cd of kijk voor meer informatie op: www.markwademusicny.com

Victor Kaihatu 1939 - 2014

Victor Kaihatu, een van de bekendste contrabassisten in Nederland is begin mei van dit jaar overleden. Hij werd in 1939 in Java geboren en was een van de Indische Nederlanders, zoals b.v. de gebroeders Pronk, die de bebop een warm hart toedroegen. Hij was van Molukse afkomst. In het begin van zijn carrière, begin jaren zestig, vormde hij samen met zijn broer Ferry de indorockformatie The Emeralds, waar de broers een aantal hits, zoals 'Memories' mee scoorden. Ook zal zijn naam verbonden blijven aan het krontjong ensemble, dat hij jarenlang leidde. Victor Kaihatu heeft bij een groot aantal uiteenlopende jazzformaties gespeeld. Vanaf begin jaren zestig tot midden jaren zeventig was hett vooral avant-gardejazz wat de klok sloeg. Zo maakte hij in de loop der jaren deel uit van de combo's van Nedley Elstak en Pierre Courbois en speelde hij later vier jaar bij Loek Dikker en bij het Willem Breuker kwartet. Het Misha Mengelberg kwartet ( met naast Mengelberg Piet Noordijk, Han B

Charlie Parker, 12 maart 1955

Het is 60 jaar geleden dat Charlie Parker overleed, na een leven vol van fantastische, vernieuwende muziek, maar ook van excessen.   Het was te laat, toen dokter Robert Freymann op de avond van 12 maart 1955 naar het luxueuze Stanhope Hotel in New York werd geroepen. De patiënt was al overleden. In een fauteuil voor het televisietoestel lag Charlie 'Bird' Parker. De doodstrijd van de saxofonist had drie dagen geduurd. Al die tijd lag hij in het appartement van de rijke Baronesse de Koenigswarter. Bij aankomst kon de arts alleen de dood constateren en  de lijkwagen oproepen. In het laatste maanden voor zijn overlijden was Parker lichamelijk een wrak. Alcohol, heroïne en pepmiddelen hadden hun tol geëist.  In de pathologische afdeling van het ziekenhuis schatte men zijn leeftijd tussen 50 en 60 jaar. Feitelijk werd Parker slechts 34 jaar. Zijn excessieve levensstijl had hem gesloopt. Anderzijds had juist zijn extreme stijl van musiceren hem tot een van de topmusic