Enschede, 13 juni 2011 - In de laatste jaren van zijn leven schreef Duke Ellington een aantal gewijde composities, bekend geworden onder de verzamelnaam "The Sacred Concerts". Over deze drie composities zei Duke Ellington zelf:
"these concerts are the most important thing I have ever done".
Vanwege hun grote en uitzonderlijke bezetting zijn de concerten niet vaak uitgevoerd. Onder leiding van John Hondorp brachten Koor en BigBand ArtEZ van het Conservatorium een samenvatting van deze drie Sacred Concerts. Het project kreeg gestalte tijdens het Jazz Festival dat elk jaar rond Pinksteren in Enschede plaatsvindt. John Hondorp lichtte vooraf toe dat het hier een samenvatting betrof van de concertmuziek zoals die door de beheerders van het Ellingtonlegaat wordt erkend. De Oude Kerk aan de Markt te Enschede zat tjokvol. Nadat alle reguliere zitplaatsen waren bezet, namen velen genoegen met een plekje in de gangpaden. Men kwam niet tevergeefs. Het betrof een spetterende uitvoering op hoog niveau. De zangsolisten, met name Tamara Peters, sopraan en Andrea Stuckenholz, alt, waren van bijzondere klasse. Grandioos was de bijdrage van tapdanser Thomas Kolczewski, maar ook de solisten uit de ArtEZ Conservatorium bigband zorgden voor open doekjes. ArtEZ Conservatorium koor zorgde voor een bijzondere prestatie door de deels reciterende, deels gezongen partijen stijlvol neer te zetten. De zeggingskracht van deze klassieke compositie, gecombineerd met de drive van een bigband en de energie die doet denken aan gospelkoren uit de zwarte kerken zorgden voor een zeer geslaagd optreden van bijna anderhalf uur. Het langdurige applaus was volkomen terecht. Dit was een van de hoogtepunten van het Jazz festival Enschede 2011.
Bijdrage: C.P. Vincentius
"these concerts are the most important thing I have ever done".
Vanwege hun grote en uitzonderlijke bezetting zijn de concerten niet vaak uitgevoerd. Onder leiding van John Hondorp brachten Koor en BigBand ArtEZ van het Conservatorium een samenvatting van deze drie Sacred Concerts. Het project kreeg gestalte tijdens het Jazz Festival dat elk jaar rond Pinksteren in Enschede plaatsvindt. John Hondorp lichtte vooraf toe dat het hier een samenvatting betrof van de concertmuziek zoals die door de beheerders van het Ellingtonlegaat wordt erkend. De Oude Kerk aan de Markt te Enschede zat tjokvol. Nadat alle reguliere zitplaatsen waren bezet, namen velen genoegen met een plekje in de gangpaden. Men kwam niet tevergeefs. Het betrof een spetterende uitvoering op hoog niveau. De zangsolisten, met name Tamara Peters, sopraan en Andrea Stuckenholz, alt, waren van bijzondere klasse. Grandioos was de bijdrage van tapdanser Thomas Kolczewski, maar ook de solisten uit de ArtEZ Conservatorium bigband zorgden voor open doekjes. ArtEZ Conservatorium koor zorgde voor een bijzondere prestatie door de deels reciterende, deels gezongen partijen stijlvol neer te zetten. De zeggingskracht van deze klassieke compositie, gecombineerd met de drive van een bigband en de energie die doet denken aan gospelkoren uit de zwarte kerken zorgden voor een zeer geslaagd optreden van bijna anderhalf uur. Het langdurige applaus was volkomen terecht. Dit was een van de hoogtepunten van het Jazz festival Enschede 2011.
Bijdrage: C.P. Vincentius
Reacties
Een reactie posten