Doorgaan naar hoofdcontent

CD: Ripples - Stephanie Francke

Het is al weer een paar maanden gelden dat saxofoniste Stephanie Francke haar nieuwe album Rimpels presenteerde. Het album is te mooi om het ongemerkt te laten passeren, daarom hieronder een interview wat de Rotterdamse eerder dit jaar gaf aan Jazz International Rotterdam. De titel verwijst naar fijne zandpatronen onder het wateroppervlak. “Een schaduwwereld waar alles mogelijk is.”
Het is begin maart en Stephanie Francke zit in de laatste weken van het opnameproces van haar nieuwe album Ripples. Ze heeft het net laten mixen. Afgelopen jaar is voor de jonge jazzmuzikante memorabel gebleken. “Bijna spiritueel” zegt ze.
Stephanie FranckeStephanie Francke (1989) behoort tot de nieuwe generatie Nederlandse jazzartiesten. Ze studeerde in 2012 af aan het Codarts conservatorium en won in datzelfde jaar de Erasmus Jazz Prijs, een prijs voor de beste jazzstudent in Rotterdam. Een jaar later stond ze in de finale van de European Jazz Competition. Maar prijzen of niet, Francke toont zich vooral een eigenzinnig musicus die tijd steekt in het ontwikkelen van een eigen idioom.
Haar debuutalbum Florigen (2013) werd een plaat met ‘glasheldere en meeslepende melodieën’ en ‘duidelijke verhaallijnen’. Conventioneel noemt Francke haar eerste plaat nu. Want hoe anders ging het met haar tweede album. Francke koos voor een spontaan proces waarbij de basis van de nummers gelegd werd door willekeur. “Een totaal andere aanpak” vertelt Francke. “Ik heb het bij het schrijven gewoon laten komen zonder eerst na te denken over akkoordenschema’s of melodieën. Juist het toeval is belangrijk.”
Dat moet je wel durven. Francke nam voor veel songs van haar nieuwe plaat arbitraire harmonieën als uitgangspunt door lukraak maar wat toetsen van haar keyboard in te drukken. “Het akkoord dat dan opklinkt is het fundament waar je de compositie op verder bouwt. Dat is heel spannend. Je doet zo nieuwe ontdekkingen, omdat die onverwachte klanken iets bij je losmaken. Ik kan helemaal geen piano spelen, maar dat geeft niet als je geen vooropgezet plan hebt. Geen verwachtingen hebben en kijken waar je uitkomt.”
Francke liet zich inspireren door het werk van de Japanse schrijver Haruki Murakami. De bestseller-auteur confronteert de lezer met een universum waar de grens tussen de werkelijkheid en het surreële niet blijkt te bestaan. Volgens Francke vertelt Marukami “het surrealisme op een realistische manier.” “Stap voor stap trekt hij je in een onbekende schaduwwereld. Gaandeweg krijgt je door dat er dingen niet kloppen. Een interessant gegeven, waar ik op kan inhaken.”
Zeker twee nummers van haar nieuwe album verwijzen naar die mysterieuze wereld waar alles mogelijk lijkt te zijn. Het nummer Two Moons baseerde ze op het de roman 1Q84, een van de bekendste boeken van Murakami. En ook het nummer Origami – Francke kwam op de titel door de vouwlust van pianist en bandlid Koen Schalkwijk – zet de luisteraar met één been in de werkelijkheid en het andere in een droomwereld.
En toen dus die ontdekking bij de Kralingse plas. Daar onder het wateroppervlak lagen de zandpatronen die je ook ziet bij eb op het strand. “Het deed mij denken aan het universum van Murakami. Maar ook aan mijn eigen jeugd, de eindeloze stranddagen en de rimpelingen die de zee achterlaat in het zand” zegt de Zeeuwse die opgroeide in Zoutelande. “Dat beeld geeft mij een nostalgisch gevoel.”
Hoe ‘zen’ het werkproces van Ripples ook was, bij Francke is de onrust wedergekeerd. Nu het album af is moet ze zich concentreren op de andere aspecten van het muzikantschap. “Componeren is het ene, het ook kunnen uitvoeren het andere. Want alles wat je bedenkt moet ook speelbaar blijken. Er zit dan maar een ding op: keihard oefenen. Ik wil dat mijn verhaal wel overkomt, dus bedenk ik ook leuke manieren om het publiek te verrassen. Ik heb een goed idee in petto om het publiek meer te betrekken bij mijn muziek. Ik wil zo goed mogelijk voor de dag te komen.”

Beluister het hele album op Spotify:

Reacties

Populaire posts van deze blog

Victor Kaihatu 1939 - 2014

Victor Kaihatu, een van de bekendste contrabassisten in Nederland is begin mei van dit jaar overleden. Hij werd in 1939 in Java geboren en was een van de Indische Nederlanders, zoals b.v. de gebroeders Pronk, die de bebop een warm hart toedroegen. Hij was van Molukse afkomst. In het begin van zijn carrière, begin jaren zestig, vormde hij samen met zijn broer Ferry de indorockformatie The Emeralds, waar de broers een aantal hits, zoals 'Memories' mee scoorden. Ook zal zijn naam verbonden blijven aan het krontjong ensemble, dat hij jarenlang leidde. Victor Kaihatu heeft bij een groot aantal uiteenlopende jazzformaties gespeeld. Vanaf begin jaren zestig tot midden jaren zeventig was hett vooral avant-gardejazz wat de klok sloeg. Zo maakte hij in de loop der jaren deel uit van de combo's van Nedley Elstak en Pierre Courbois en speelde hij later vier jaar bij Loek Dikker en bij het Willem Breuker kwartet. Het Misha Mengelberg kwartet ( met naast Mengelberg Piet Noordijk, Han B

CD: Mark Wade Trio - Event Horizon

Hoewel al twintig jaar actief, nu pas is er het debuutalbum van Mark Wade. Het was het wachten waard! Het album Event Horizon van het Mark Wade Trio is een genot om naar te luisteren. Basis Mark Wade, drummer Scott Neuman en pianist Tim Harrison hebben een puik album afgeleverd. De ritme sectie gidst je strak en soms verrassend door het album met op en top jazz melodielijnen van de piano. De ervaring van Wade spat er van af, eerder was hij actief voor gelouterde jazzmuzikanten als James Spaulding, Peter Eldridge en Don Byron. Het in eigen beheer uitgebrachte album bevat naast de cover 'If I only had a brain' nog acht eigen composities van Wade. Luister hier naar een aantal nummers van de cd of kijk voor meer informatie op: www.markwademusicny.com

Charlie Parker, 12 maart 1955

Het is 60 jaar geleden dat Charlie Parker overleed, na een leven vol van fantastische, vernieuwende muziek, maar ook van excessen.   Het was te laat, toen dokter Robert Freymann op de avond van 12 maart 1955 naar het luxueuze Stanhope Hotel in New York werd geroepen. De patiënt was al overleden. In een fauteuil voor het televisietoestel lag Charlie 'Bird' Parker. De doodstrijd van de saxofonist had drie dagen geduurd. Al die tijd lag hij in het appartement van de rijke Baronesse de Koenigswarter. Bij aankomst kon de arts alleen de dood constateren en  de lijkwagen oproepen. In het laatste maanden voor zijn overlijden was Parker lichamelijk een wrak. Alcohol, heroïne en pepmiddelen hadden hun tol geëist.  In de pathologische afdeling van het ziekenhuis schatte men zijn leeftijd tussen 50 en 60 jaar. Feitelijk werd Parker slechts 34 jaar. Zijn excessieve levensstijl had hem gesloopt. Anderzijds had juist zijn extreme stijl van musiceren hem tot een van de topmusic