Doorgaan naar hoofdcontent

Bix Beiderdecke’s laatste opnames, 80 jaar geleden

’t Was begin augustus 2011 tachtig jaar geleden dat kornettist Bix Beiderdecke in zijn huis in Queens, New York, een vlaag van verstandsverbijstering kreeg en onmiddellijk daarop overleed. Een gesloopte geest stierf in een gesloopt lichaam. De 28-jarige Beiderbecke was langdurig aan alcohol verslaafd. Drank was toentertijd in de Verenigde Staten nog niet grondwettelijk aan beperkende bepalingen onderhevig. De meeste spiritualiën bevatten ofwel ethanol ofwel het relatief goedkopere isopropyl. Goedkope alcohol bleek van tijd tot tijd een goedkope manier om blind te worden. Beiderbecke dronk zichzelf dood, op dezelfde manier waarop Amy Winehouse zich ten gronde richtte.



Tegen het einde van de twintiger jaren was Bix Beiderbecke niet de beste of snelste trompettist in de jazzscene. Louis Armstrong hield die stoel al bezet. Beiderbecke exploreerde in een tijd waarin jazz ‘hot’ diende te zijn een ‘coolere’ benadering. Zijn lichtere trompetspel baseerde zich op zuiverheid en helderheid, met een vlekkeloze syncopering. Ook was Beiderbecke een van de eersten die met ruimte speelde, net even achter de maat, zodat de voet van de luisteraar deze kon volgen. Ook in uptempo-nummers bleef hij relaxed en hield ervan de juiste noten precies te accentueren. Die typering gold voor zijn beste periodes, niet voor de nadagen van zijn carrière.
Zijn laatst bekende opnames dateren van een jaar voor zijn overlijden.

In de namiddag van 15 september 1930 zou hij met het orkest van Hoagy Carmichael in de studio van Victor op West 24th Street, New York, drie nummers opnemen. Vreemd getal eigenlijk, omdat de meeste opnamesessies indertijd even aantallen programmeerden om zo de beide zijden van een 78-toeren schellak te vullen. Op die septemberdag nam het orkest de oorspronkelijke versie van Georgia on My Mind op en voorts One Night in Havana en twee takes van Bessie Couldn't Help It op. Dit Bessie Couldn't Help It zouden de laatste opnamen van Bix worden.

Volgens de biografie van Beiderbecke van Richard Sudhalter en Philip Evans gebeurde er het volgende: Nog tien minuten, de opnameleider L.L. Watson vroeg de musici hun plaatsen in te nemen. Jimmy Dorsey, Bud Freeman en zelfs de kamergenoot van Bix, Ray Lodwig, iedereen bleek present. Behalve Bix. Toevallig keek Jack Teagarden naar een duistere hoek van de studio. Daar zat Bix, met zijn cornet op zijn knieën en speelde met de ventielen, terwijl hij onhoorbaar in zichzelf praatte. De hele tijd had hij daar gezeten. ‘Big Tea’ zoals collega’s hem noemden, liep rustig naar Bix en hoorde nog net enige zacht gefluisterde woorden. ‘Kom op, geef me deze keer een kans. Stel me niet teleur.’ Zo praatte hij tegen de cornet alsof dit instrument alleen kon beslissen of hij de sessie kon voltooien. Ook Hoagy Carmichael herinnerde zich de nervositeit van Bix op die dag: ‘Maar zodra hij speelde, was hij in orde en verhief hij echt de muziek.’ Bix kwam niet aan bod in het derde nummer van de sessie een nummer met een rumbaritme.

Aansluitend aan deze opnamesessie was Bix keer op keer absent tijdens een serie van radio-opnamen voor Camel Hour. Als hij al op kwam dagen, was zijn spel matig. Hij zette de cornet aan zijn lippen, om er vervolgens achter te komen dat er geen noten volgden. Binnen de kortste keren nam trompettist Bobby Effros de plaats van Bix in. Met dit falen zette de definitieve neergang in. Op 6 augustus 1931, nu 80 jaar geleden, kwam er een einde aan een leven vol creatieve hoogtepunten.

Bijdrage: C.P. Vincentius

Reacties

Populaire posts van deze blog

Victor Kaihatu 1939 - 2014

Victor Kaihatu, een van de bekendste contrabassisten in Nederland is begin mei van dit jaar overleden. Hij werd in 1939 in Java geboren en was een van de Indische Nederlanders, zoals b.v. de gebroeders Pronk, die de bebop een warm hart toedroegen. Hij was van Molukse afkomst. In het begin van zijn carrière, begin jaren zestig, vormde hij samen met zijn broer Ferry de indorockformatie The Emeralds, waar de broers een aantal hits, zoals 'Memories' mee scoorden. Ook zal zijn naam verbonden blijven aan het krontjong ensemble, dat hij jarenlang leidde. Victor Kaihatu heeft bij een groot aantal uiteenlopende jazzformaties gespeeld. Vanaf begin jaren zestig tot midden jaren zeventig was hett vooral avant-gardejazz wat de klok sloeg. Zo maakte hij in de loop der jaren deel uit van de combo's van Nedley Elstak en Pierre Courbois en speelde hij later vier jaar bij Loek Dikker en bij het Willem Breuker kwartet. Het Misha Mengelberg kwartet ( met naast Mengelberg Piet Noordijk, Han B

CD: Mark Wade Trio - Event Horizon

Hoewel al twintig jaar actief, nu pas is er het debuutalbum van Mark Wade. Het was het wachten waard! Het album Event Horizon van het Mark Wade Trio is een genot om naar te luisteren. Basis Mark Wade, drummer Scott Neuman en pianist Tim Harrison hebben een puik album afgeleverd. De ritme sectie gidst je strak en soms verrassend door het album met op en top jazz melodielijnen van de piano. De ervaring van Wade spat er van af, eerder was hij actief voor gelouterde jazzmuzikanten als James Spaulding, Peter Eldridge en Don Byron. Het in eigen beheer uitgebrachte album bevat naast de cover 'If I only had a brain' nog acht eigen composities van Wade. Luister hier naar een aantal nummers van de cd of kijk voor meer informatie op: www.markwademusicny.com

Charlie Parker, 12 maart 1955

Het is 60 jaar geleden dat Charlie Parker overleed, na een leven vol van fantastische, vernieuwende muziek, maar ook van excessen.   Het was te laat, toen dokter Robert Freymann op de avond van 12 maart 1955 naar het luxueuze Stanhope Hotel in New York werd geroepen. De patiënt was al overleden. In een fauteuil voor het televisietoestel lag Charlie 'Bird' Parker. De doodstrijd van de saxofonist had drie dagen geduurd. Al die tijd lag hij in het appartement van de rijke Baronesse de Koenigswarter. Bij aankomst kon de arts alleen de dood constateren en  de lijkwagen oproepen. In het laatste maanden voor zijn overlijden was Parker lichamelijk een wrak. Alcohol, heroïne en pepmiddelen hadden hun tol geëist.  In de pathologische afdeling van het ziekenhuis schatte men zijn leeftijd tussen 50 en 60 jaar. Feitelijk werd Parker slechts 34 jaar. Zijn excessieve levensstijl had hem gesloopt. Anderzijds had juist zijn extreme stijl van musiceren hem tot een van de topmusic